Zaaikalender april, deel 2

Het zaaien van groenten is leuk, maar denk ook eens aan bloemen. Je kunt zo nuttige insecten naar je moestuin lokken. Bovendien kun je sommige bloemen plukken en in een vaas zetten. Wat zaai jij in april aan bloemen?

http://bijlon.blogspot.nl/2016/04/zaaikalender-april-deel-2.html



Goudsbloem, ook tegen mieren en aaltjes

Op de foto zie je al wat er in ieder geval dit jaar bij mij in de moestuin komt. De goudsbloem heb ik al gezaaid. Buiten dat ik deze snijbloem erg mooi vind, is het ook nuttig om mieren en aaltjes mee te verdrijven. De bloembladeren van de Calendula Officinalis worden vaak gebruikt als eetbare bloem. De goudsbloem heeft ook belangrijke medicinale eigenschappen. Pas altijd op met het eten van bloemen. Je moet er absoluut zeker van zijn dat de bloem echt eetbaar is.

Slaapmutsje

Deze bloemen vind ik zo grappig. De oranje kelkjes gaan 's avonds weer dicht. Een fleurig sierbloemetje, die ongeveer 40 cm hoog wordt.

Juffertje in het groen

Lage, helderblauwe sterbloem. Een prachtig sierbloemetje voor in de tuin of moestuin.

Lathyrus

Deze keer heb ik voor een roze lathyrus gekozen. Deze sierbloem ruikt heerlijk. Ze staan ook prachtig in een vaasje. Regelmatig plukken bevordert de bloei. Laat ze tegen een rek of een stuk gaas groeien.

Zoveel bloemen, zoveel mogelijkheden

Er zijn nog zoveel meer mogelijkheden voor bloemen in de moestuin. Denk ook aan duizendschoon, lupinen en Oost-Indische kers. Het is niet moeilijk om bloemen te kweken. Houd gewoon de kweektips aan op de verpakking.