Vroege Aardappelen

Eierdoosjes met...vroege pootaardappelen. Ze staan op de vensterbank, in een koele kamer, voor te kiemen...

http://bijlon.blogspot.nl/2018/03/vroege-aardappelen.html




Voorkiemen van vroege en middenvroege aardappelen

Dit jaar is het de biologische aardappel Triplo geworden. Het zou een vroege aardappel zijn, met een hoge opbrengst. Groot en vastkokend. Een vroeg ras groeit snel en is ook vroeg oogstbaar. Half maart zou ik al kunnen poten, maar dan wel beschermd tegen de vorst. Ik kijk wel hoe warm het tegen die tijd is. Als het te koud is, wacht ik nog even. Voorlopig kiemen ze voor. Je legt ze in het licht, maar niet in de zon, totdat er stevige kiemen verschijnen. Dit geeft een paar weken voorsprong op de groei bij vroege en middenvroege aardappelen.

Oogst van vroege aardappelen

Vroege aardappelen oogst je al terwijl het blad nog springlevend is. Bij late, moet je wachten totdat al het loof is afgestorven en oogst je vaak in september. Als de aardappelplanten in bloei staan, controleer ik of de knollen van de vroege aardappel al groot genoeg zijn voor de oogst. Wat ik een groot voordeel vind, is dat het gewas in juli al uit de tuin gaat. Dan kan ik op die plek mooi boerenkool neerzetten. Het nadeel van vroege aardappelen, is dat je ze niet zo lang kunt bewaren. Daar zijn ze ook vast veel te lekker voor.

Ben jij je aardappels al aan het voorkiemen?

Meer lezen over de moestuin?

Op zoek naar een lekker recept?