Zaaien, planten en verspenen in maart

Het is maart en ik heb gezaaid, verspeend en geplant. Het wordt dit weekend weer erg koud. Afgelopen week gingen de vroege aardappelen de grond in. Misschien ben ik toch iets te enthousiast geweest. Ik hoop maar dat het goed gaat met het koude weer van komend weekend.

https://bijlon.blogspot.nl/2018/03/zaaien-planten-en-verspenen-in-maart.html



Omdat ik graag veel bloemen in de tuin wil, komend seizoen, heb ik dahliaknollen besteld. Inmiddels heb ik de knollen in bloempotten gezet, om straks wat voorsprong te hebben. Ze staan nu in de kleine kas achter ons huis. Het is voor dahliaknollen nu nog te koud buiten.


In het kleine kasje op de vensterbank moest de kassla nodig verspeend worden. De paprika's en pepers groeien goed. Ze blijven binnen totdat de kans op vorst is geweken.


Eindelijk zaaide ik tomaten, een soort die goed in potten kan in de achtertuin. Het heeft ook geen ondersteuning nodig. Erg handig.


Dit jaar zet ik meerjarige lathyrus in de moestuin. Eerst zaai ik ze voor en zet ze in de koude kas. Eenjarige lathyrus zaai ik later ook, want de meerjarige heeft weinig geur. Ik zet deze bloemen graag in een vaas, in huis. Ik zaai dit jaar nog veel meer snijbloemen. Het is zo leuk om een boeket uit eigen tuin samen te stellen.

   


Verder zaaide ik nog tuinbonen voor. Deze heb ik in de koude kas gezet, omdat het experiment van oktober is mislukt. Het vroor te hard. De eerste voorgezaaide tuinboon komt gelukkig al op.

  

Nog even en dan gaat mijn vorig jaar voorgezaaide duizendschoon de moestuin in. Weer een leuke snijbloem voor op de vaas.


We gaan duimen dat het goed gaat met de aardappels, maar ik denk dat het wel lukt.


 


Meer over de moestuin lezen?

Of ben je op zoek naar een lekker recept?