Snoepballen (geraffineerde suikervrij)

Wij zijn net terug van vakantie. Ons eetpatroon is al een tijdje veranderd, eigenlijk sinds onze verhuizing. De vakantie heeft het er niet "beter" op gemaakt :-) Dan kies je vooral voor makkelijk. Nu wil ik weer terug naar de basis. Daar hoort voor mij weinig tot geen geraffineerde suiker bij. Lekker eten wil ik nog steeds. Heel lekker. Daarom maak ik snoepballen.

Snoepballen (geraffineerde suikervrij)


Wat heb je nodig voor snoepballen?

75 gram dadels (ontpit, zonder suiker)
75 gram amandelen of amandelmeel
2 eetlepels kokosolie (extra vierge, dus niet de ontgeurde versie)
kokosrasp

Hoe maak je snoepballen?

Maal de amandelen als je hele amandelen gebruikt. Doe de gemalen amandelen of het amandelmeel in een pan zonder olie en rooster het tot het begint te geuren en kleuren. Laat het afkoelen in een schaal. 

Doe de ontpitte dadels in de keukenmachine en maal het fijn. Smelt de kokosolie en giet het bij de gemalen amandelen. Voeg de gemalen dadels toe en meng goed met een lepel of vork. 

Zet twee borden klaar. Strooi op één bord geraspte kokos. Maak met je handen balletjes van het amandelmengsel en rol het daarna door de kokos. Laat het een paar uur opstijven in de koelkast voordat je het eet. Bewaar de balletjes ook in de koelkast, dan blijven ze goed in vorm. Anders wordt de kokosolie zacht en valt het uit elkaar. 

Gezonder snoepen. Wie wil dat nu niet? Ik in ieder geval wel. Mmmmm...