Tuinbonen, peulen en courgette

De moestuin is eindelijk aan planten en zaaien toe. Dit lijkt een beetje laat. Gelukkig is er nog tijd genoeg. Thuis heb ik al voorgezaaid, dus het kan zo de grond in. Deze week krijgen de volgende planten een plekje in mijn moestuin: tuinbonen, peulen en gele courgette.
Courgetteplant in bloei


Eindelijk kan ik mijn moestuintje vullen. Doordat ik een nieuwe moestuin kreeg, moest ik heel wat onkruid wieden. Al is het maar en klein stukje, door het kweekgras en de boterbloemen was het een aardige klus. Nu is het schoon en ingedeeld in vier bedden. 

Combinatieteelt; goede buren slechte buren

Zelf houd ik altijd rekening met wisselteelt, maar ik zet bijvoorbeeld nooit alle bonensoorten of vruchtgewassen in één bed. Leuker vind ik het om allerlei rijen groenten af te wisselen. Het liefst ook met bloemen. Wel moet ik dan rekening houden met "goede buren en slechte buren". Bepaalde groenteplanten groeien nu eenmaal beter of slechter naast een ander gewas. Dit heet combinatieteelt. Goed om in de gaten te houden dus. Een overzicht van "goede buren en slechte buren" vind je bijvoorbeeld vaak in de zadengids van de Welkoop. Ook kun je via de zoekmachine veel informatie over combinatieteelt vinden. Of lees er eens een boek over. Leuk om mee te experimenteren!

Wat zet ik straks naast mijn tuinbonen, peulen en courgette? 

Naast mijn tuinbonen zet ik straks maïs. Een combinatie met uien is niet aan te raden, dit is een "slechte buur".

De peulen krijgen gezelschap van meiraap en ui-achtigen zet ik er niet in de buurt.

Bij de courgette zet ik sla. Deze krijgen dan mooi een beetje schaduw van de steeds groter wordende courgetteplant. Zet courgetteplanten liever niet naast aardappelen of komkommer.

Mooie ruimtebesparende versie van combinatieteelt 

Een hele mooie versie en ruimtebesparende combinatie is maïs, courgette en pronkbonen. De bonen gebruiken de maïs als stok om tegenop te klimmen. De courgette zorgt er met zijn grote bladeren voor dat de grond niet te veel uitdroogt.

Met dit mooie weer vind ik het heerlijk om in de moestuin te werken. Ik ga snel aan de slag! Wat ga jij deze week planten? Ik ben benieuwd!