Echt eten 2 van Jonathan Karpathios

Dit boek kende ik nog niet. Het eerste deel heb ik trouwens nooit gelezen. Wat een leuk kookboek om te lezen, maar vooral om uit te koken natuurlijk.





Nu zul je misschien denken: natuurlijk om uit te koken. Maar je moet eens weten hoeveel kookboeken ik lees. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Daar krijg ik nooit genoeg van. Er ligt nog net geen kookboek onder mijn kussen.

Door de jaargetijden heen

Dit boek, van Jonathan Karpathios, spreekt mij erg aan. Ik heb echt zin om hier uit te koken. Hij neemt je met zijn recepten mee door de jaargetijden, tijdens zijn vakantie in Frankrijk. Hij moedigt je aan om zelf je groenten te kweken. Alles draait om respect voor de aarde. Ook geeft hij tips, bijvoorbeeld over inkuilen van groenten om het langer te bewaren. Het gaat over echt eten, dus geen rommel uit pakjes.

Limonadesiroop met honing

Wat ik ook erg leuk vind is dat hij ook honing in zijn recepten gebruikt. Zo spreekt de limonadesiroop van citroen en munt mij enorm aan. Niet met geraffineerde suiker, maar met honing. Ook staat erbij hoelang de siroop houdbaar is. In dit geval een half jaar, wat het heel interessant maakt.

Gaan we al eten?

Als ik de koude lasagne van Groentepannenkoekjes en gegrilde groenten zie, dan ga ik bijna kwijlen. Of wat dacht je van Foccacia met vijgen, blauwe kaas, walnoten en rucola. Mmmm...