Zelf steviapoeder maken

Het is september dus een ideale tijd om allerlei kruiden te oogsten en te drogen. Nu wil ik zelf steviapoeder maken.

Vers geoogste stevia



Wit of groen steviapoeder?

In mijn kast staat een potje met echt steviapoeder. Dus niet degene uit de supermarkt met een massa vulstof (maltodextrine), maar de duurdere versie. Nu vroeg ik mij af in hoeverre ze dit (echte) steviapoedertje bewerkt hebben, omdat het er wel heel wit uitziet. Want wat krijg je als je steviablaadjes droogt en vermaalt: groen poeder. Dan moet het wel enorm bewerkt zijn en dat spreekt me niet (meer) zo erg aan.

Steviabladeren, klaar om te drogen

Drogen van steviabladeren

Je kunt de steviabladeren oogsten, wassen en laten drogen. Spreid ze bijvoorbeeld uit op een dienblad bekleed met keukenpapier en leg er tegen het stof nog wat keukenpapier over. Of hang het als een bosje op (niet in de zon) en wacht totdat het droog genoeg is om de bladeren te vermalen. Dan haal je de blaadjes van de takken als het droog genoeg is. De takken gebruik je niet, alleen de bladeren. Sommige mensen hebben een droogapparaat; ook heel handig. Ik gebruik de oven.

Steviaplant kort knippen

Mijn steviaplant is behoorlijk gegroeid. Tijd om er takken vanaf te knippen. Ik knip natuurlijk niet alles af, ik kort het rigoureus in. In de herfst haal ik de plant binnen, want stevia kan niet tegen lage temperaturen. 


Gedroogde steviabladeren


Drogen in de oven

De stevia  heb ik gedroogd in de oven op 50 graden C, ongeveer 90 minuten. Mocht je twijfelen of de stevia droog genoeg is, dan laat je het nog iets langer in de oven liggen. Houd het wel goed in de gaten. Controleer regelmatig of de stevia al "knispert", dus klaar is.

Gedroogde steviabladeren fijnmalen

Vermalen doe ik in de vijzel of in de keukenmachine. Dat eerste vergt wat energie en geeft veel stof. De tweede optie beviel mij beter, al krijg je het iets minder fijn met de keukenmachine. Je kunt het poeder bewaren in een afgesloten bakje of potje op een donkere plek.

Zelfgemaakt steviapoeder

Hoe zoet is jouw stevia eigenlijk?

De zelfgemaakte, groene stevia smaakt toch wel heel anders dan het witte poeder. Nadeel is dat dit groene poedertje niet oplost in je thee. Maar je kunt het natuurlijk wel gebruiken voor het bakken van koekjes en cake enzo. Of door de yoghurt. Qua zoetheid kun je gewoon even proeven en experimenteren met recepten. 

Groen steviapoeder ook te koop bij Ekoplaza

En als je het niet ziet zitten om zelf steviapoeder te maken: groen steviapoeder is ook te koop bij Ekoplaza.