Maak je eigen thee met citroenverbena

Afgelopen week heb ik de bladeren van mijn citroenverbena gedroogd. Het ruikt en smaakt echt naar citroen. Heerlijk om een theemix van te maken.
Mijn citroenverbena in mand

 
Wat vind ik het leuk om mijn eigen theesmaak te maken. Daar kan ik erg van genieten. Het gevoel dat je de bladeren hebt geoogst uit je eigen tuin, maakt het heel bijzonder. 

Groene thee met citroensmaak

Waarom zou ik thee met "citroensmaak" kopen als ik mijn eigen, natuurlijke, citroensmaak aan mijn thee toe kan voegen? Heerlijk om wat bladeren gedroogde citroenverbena door je groene thee te mixen. Dan heb je dus groene thee met citroensmaak. 


Muntthee met citroensmaak

Of wat dacht je van muntthee met citroenverbena? Ook die smaken combineren goed als thee. In de zomer dronk ik dit vers, dan knipte ik het zo uit de tuin, maar straks is het tijd voor een gedroogde mix. 


Drogen van citroenverbena

Van mijn citroenverbena heb ik takken geknipt en deze laten drogen op een broodplank, bekleed met keukenpapier. (Niet in de zon.) In een weekje was het goed droog. De blaadjes riste ik van de takjes en deed ik in een potje. Bewaar gedroogde kruiden altijd op een donkere plek. Zo kan ik nog de hele winter van mijn citroenverbena genieten.

Wat zijn de eigenschappen van de citroenverbena?

Citroenverbena is niet alleen lekker, het zou ook goed zijn voor je spijsvertering. Ook bij slapeloosheid en spanning zou het een prima middel zijn. Buiten dat, is het vooral erg lekker, die citroenzuurtjessmaak. Gebruik geen citroenverbena als je zwanger bent of borstvoeding geeft. 

Kweken van citroenverbena

Citroenverbena houdt van een plekje in de zon, liefst met wat beschutting. In ons klimaat zal deze plant de winter niet overleven. Daarom is het het handigst om de plant in een pot te kweken. Zet de citroenverbena vóór de eerste vorst, ter overwintering, op een vorstvrije en lichte plek. Geef af en toe een klein beetje water. Zet de plant in het voorjaar, als het vorstgevaar is geweken, weer in de tuin. In de lente kun je de citroenverbena weer een beetje in model snoeien. Mijn citroenverbena heb ik in het voorjaar gekocht bij Intratuin. Ik hoop dat de plant de winter overleeft en dat ik er weer van kan genieten in het voorjaar en de zomer. Schrik niet als de plant helemaal kaal wordt in de winter en begin voorjaar geen teken van leven vertoont. De plant komt wat laat weer op gang.