Zaden opvangen van Dahlia

Dahlia's hebben, vind ik, hele leuke en vrolijke bloemen. Volgend jaar zie ik ze graag weer in onze tuin en ook binnenshuis in een vaas. Daarom vang ik de zaden op van mijn uitgebloeide dahlia's.




Nieuwe dahliasoorten door mutatie

Wat ik erg grappig vind is dat als je zaden opvangt, je zomaar een andere dahliasoort kunt krijgen. Dan zijn ze gemuteerd. Wil je precies dezelfde plant kweken, dan kun je de bollen bewaren op een droge, vorstvrije plek. Je kunt ook stekken. Deze keer wil ik het proberen met zaden. Ik ben zo benieuwd wat voor soort dahlia's er dan volgend jaar zullen verschijnen!

Drogen en bewaren van dahliazaden

De zaaddozen haal ik van de dahliaplanten en ik laat ze verder drogen in een papieren zak, die ik binnenshuis bewaar. Zodra de zaden helemaal gedroogd zijn, haal ik ze uit de zaaddoos. Ik bewaar ze daarna opnieuw in een zakje, op een droge, koele en vorstvrije plek. Even labelen, zodat ik precies weet welke zaden het zijn.

Volgend voorjaar de dahliaplanten opkweken

In het voorjaar ga ik zaaien, om nieuwe dahlia's op te kweken. Ik ben heel benieuwd of het gaat lukken en hoe de bloemen er volgend jaar uitzien. Spannend!