Mulchen in de moestuin

Jawel, de moestuin is winterklaar. Met mulch en al. Het heeft zo zijn voordelen, dat mulchen.




Wat ziet het er heerlijk uit, al dat stro. Ik zou er bijna in gaan rollen :-) Bijna. De moestuinbedden hebben we eerst helemaal onkruidvrij gemaakt en voorzien van een laag compost. Daarna hebben we stro verdeeld over de bedden en de paden. Dit kun je ook met bladeren doen, maar die werden op de moestuinvereniging al gretig gebruikt :-)

Waarom mulchen?

  • Om onkruid te voorkomen of af te remmen
  • Zodat de voedingsstoffen in de grond niet zomaar wegspoelen bij harde regen
  • De grond blijft lekker warm
  • Insecten en wormen zijn er dol op
  • De wormen verbeteren de grond

Het stro vergaat of wordt hergebruikt

In het voorjaar kan ik zo de laag stro wegschuiven en meteen beginnen met tuinieren. Wat een luxe! Geen of nauwelijks onkruid wieden en een goede bodem. Dat hopen we dan. Theorie is soms anders dan praktijk. Het overgebleven stro verdeel ik over de paden en de rest gaat op de composthoop. Zo maak ik mijn paden mooi en blijven ze onkruidvrij. De rest van het stro laat ik de composthoop opeten.


Een tuintje erbij

Vanaf januari huur ik de naastgelegen moestuin erbij. Dan heb ik totaal 50m2. Ja...ik vond het eerst wel fijn om maar 25m2 te hebben. Maar met mijn ambitieuze tuinplannen is het fijn om toch wat meer ruimte te hebben. Dat onkruid wieden moet dus toch wel weer gebeuren, aangezien de naastgelegen tuin niet winterklaar is gemaakt. Het wordt weer een mooie uitdaging! Ik heb er veel zin in.