Zelfvoorzienend leven

Het woord zelfvoorzienend kom je steeds meer tegen. Het lijkt allemaal romantisch, maar dit is alleen weggelegd voor de echte doorzetters.Toch heeft het een enorme aantrekkingskracht.




Weekend, slecht weer en zin om te surfen op internet. Dat is wat ik gisteren deed. Dan zoek ik allerlei informatie op over moestuinieren en dingen om zelf maken. Reuze interessant, vind ik. Dan zie ik dat er steeds meer mensen zijn die een deel van hun groenten zelf willen kweken. Of ze kopen zonnepanelen voor op hun dak. Dan ben je al een beetje zelfvoorzienend. 

Alleen eten uit eigen moestuin

Het lijkt mij enorm veel voldoening geven als ik qua groenten, alles uit de moestuin kan halen. Dat ik dan in ieder geval hiervoor niet meer naar de winkel hoef. Dat lijkt me een enorme kick. Waarom? Je hebt er zelf energie ingestoken, dus het is je veel meer waard. Het is verser. Of het ook goedkoper is, dat ligt aan de manier waarop je tuiniert. Kweek je alles zelf op? Sommige mensen oogsten ook weer hun eigen groentenzaden. Hoe je dit precies kunt doen, zonder per ongeluk een kruising te krijgen, daar is helaas weinig info over te vinden. Terwijl vroeger iedereen dat deed.

Zelfvoorzienend leven, kun jij het?

Gisteren zocht ik op YouTube naar filmpjes over zelfvoorzienend leven. Bij sommige mensen ziet dat leven er in mijn ogen een beetje rommelig uit. Bij anderen is dat leven juist weer heel goed georganiseerd. Het is in ieder geval heel leerzaam om naar te kijken, vind ik. Want wat kunnen we tegenwoordig nog zelf? 

Parttime zelfvoorzienend

Doordat we alles "gewoon" kopen, worden we een beetje dom in de basis. Want we leren vooral veel over hoe we ons geld kunnen verdienen. De economische groei schijnt ons doel te zijn. Of wil je liever je hart gebruiken als kompas? Daar heb je heel veel lef voor nodig. Ik bewonder de mensen die er helemaal voor gaan, voor dat zelfvoorzienend leven. Of ik ooit lef genoeg heb, dat betwijfel ik. Wel ga ik voor de uitdaging om in ieder geval mijn groenten zoveel mogelijk zelf te kweken.