Zaaien in februari

Zoals beloofd zou ik op mijn blog bijhouden wat ik zaai, zodat je eventueel zelf ook mee kunt zaaien. Dit zaai ik in februari.




Zaaien met de stand van de maan

Wanneer ik zaai, hangt af van de stand van de maan. Is het een bladdag, vruchtendag of worteldag? 

Woensdag 10 februari zaai ik de stevia en stengelui. Dan is het een bladdag en die is goed voor de ontwikkeling van blad en stengel. 

Vrijdag 12 februari, kan ik vruchtgewassen zaaien. Dan zaai ik de Spaanse peper, bosaardbei en tuinboon. 

Binnen voorzaaien

Stevia
Stevia zaai ik binnen voor. Deze zaden ontkiemen moeilijk en ze houden van een temperatuur die niet onder de 20 graden C komt. Deze temperatuur is het in huis niet constant, maar het komt aardig in de buurt. Halverwege mei kun je de stevia uitplanten. De stevia is niet winterhard, dus pas op met vorst als je gaat uitplanten. Ik plant ze dan in een pot.

Bosaardbei
De bosaardbeien hebben het ook graag lekker warm en ontkiemen graag bij een temperatuur van 20 graden C. Na het verspenen kun je ze halverwege mei uitplanten. Deze aardbeien kun je ook goed in een pot planten. De soort bosaardbeien die ik gekozen heb, blijven wit. De vogels laten ze dan mooi "links liggen".

Spaanse peper
De Spaanse peper ontkiemt graag bij 20 graden C. Na het verspenen kun je de peper het beste in een pot op het terras of balkon planten, zodra er geen vorst meer is. De peper houdt van een beschut en zonnig plekje.


Buiten voorzaaien 


Stengelui
De stengelui kun je in de volle grond zaaien, maar ik zaai ze in bakjes in een koude kas. Gewoon zo'n kleine plastic kas, gebruik ik daarvoor. Die zet ik op de tuintafel. Als de uitjes gegroeid zijn en klaar om in de tuin uit te planten, dan plant ik ze in de volle grond op een rij, dicht bij elkaar. De stengelui is winterhard.

Tuinboon
Ook de tuinboon plant ik buiten, in plastic kasje op de tuintafel. Ik plant ze uit in de volle grond zodra ze groot genoeg zijn, op een afstand van ongeveer 60 cm. 






Meer weten over zaaien met de maan? Lees hier verder.