Zaaien in maart, deel 1

Donderdag en vrijdag zijn goede dagen om vruchtgewassen te zaaien, volgens de maankalender. Zaterdag is het tijd voor wortelgewassen. Het wordt mooi weer dit weekend. Daar kijk ik naar uit.



Kerstomaten

De kerstomaten zaai ik voor in bakjes, binnen. Zaai een aantal zaadjes in een potje en dun uit tot 1 exemplaar zodra ze eenmaal hun "echte" bladeren hebben. Dan kun je deze zaailingen eventueel ook in een potje zetten. Zonde om weg te gooien. Als er geen kans meer is op nachtvorst kunnen ze buiten uitgeplant worden. 



Aubergine, net witte eieren

Hetzelfde geldt voor de aubergine. Zelf heb ik voor Aubergine White Eggs gekozen. De aubergines blijven klein, wit en zien eruit als eieren. Deze plant behandel ik hetzelfde als de trostomaten. Aubergine is supergevoelig en voelt zich het meest thuis in een kas. Deze heb ik niet, dus ik plant het uit in een pot. De pot zet ik op een beschutte plek in de zon.

Aubergineplant bijna in bloei

Paprika

De paprika werkt ook hetzelfde als de tomaten. Deze plant ik het liefst uit in een pot op het terras, zodat ik ze kan verplaatsen. Dan krijgen ze zoveel mogelijk zon. 

Gier maken

Voor al bovenstaande vruchtgewassen geldt: veel warmte nodig en liefst op een beschutte plek uitplanten. Ze houden ook van veel voeding, dus regelmatig compost of mest, of verdunde "gier" toevoegen. Gier (=vloekbare mest) kun je maken door bijvoorbeeld smeerwortel en/of brandnetels in een emmer water met een deksel erop te laten rotten, zo'n drie weken lang. Het stinkt ENORM. Zeven en zodra je het gebruikt verdunnen met water, totdat het de kleur heeft van slappe thee. De planten zijn er dol op.


Wortelen

De wortelen kan ik zaterdag zaaien, in de volle grond. Dan probeer ik de zaden in een  geultje zo dun mogelijk te zaaien. Ik zaai ze dus in een lange rechte lijn. Als ze opkomen, dun ik ze alleen uit als het nodig is, op een vochtige en windstille dag. Dit om een aanval van de wortelvlieg te vermijden. Anders kan ik de oogst weggooien. De wortelen hebben een tussenruimte nodig van ongeveer 5 cm. Wortelen moet je niet bemesten, want daar houden ze niet van. Dan krijg je vervormde wortelen.


Koolrabi


Koolrabi

Wat is koolrabi toch lekker. Hier krijg ik niet snel genoeg van. De koolrabi zaai ik voor in een bakje. Als het opkomt wacht ik nog heel even tot ze wat groter zijn en dan plant ik ze uit in de moestuin. Houd een tussenruimte aan van 10 cm.


Ui

Deze kleinere uiensoort Red Long bevalt mij prima. Eerder heb ik deze ook al gezaaid en goed geoogst. Het zijn kleine flesvormige rode uien. Deze zaai ik in een bakje en plant ze uit in de moestuin, zodra ik zie dat er zich een mini-ui ontwikkelt. Dan zie je een verdikking aan de onderkant ontstaan. Dan plant ik ze in de moestuin uit op ongeveer 10 cm. 

Tip: Uien en wortelen staan graag naast elkaar in de moestuin. De ui zou de wortel namelijk zoveel mogelijk beschermen tegen wortelvlieg. Verder kun je tegen aaltjes, Afrikaantjes zaaien. Hier moet je alleen nog even mee wachten totdat de kans op vorst verdwenen is.

Geniet van het zonnetje komend weekend!