Spaghetti Carbonara naar echt Italiaans recept

Dit recept gebruikt mijn moeder al jaren voor haar spaghetti carbonara. Ze heeft het gekregen van mijn tante. Zij was op een dag in Italië en had in een restaurant zó lekker gegeten, dat ze de kok naar het recept vroeg. Nu maak ik het zelf ook. Net als mijn moeder bereid ik dit gerecht af en toe, want het is nogal (ahum...enorm) vet. Maar wel heeeeel erg lekker.





Wat heb je nodig voor spaghetti carbonara voor 2 tot 3 personen?

175 gram volkoren spaghetti
150 gram (gekookte) ham (plakken)
150 gram ontbijtspek (plakken)
250 ml slagroom
klontje boter
1 ei
2 theelepels gedroogde salie
bosje verse bieslook
zout en peper


Hoe maak je deze spaghetti carbonara?

Bak de plakken ontbijtspek in een koekenpan zonder toegevoegd vet/olie, totdat ze bruin en knapperig zijn. Leg ze zolang op een keukenpapiertje, op een bord. 

Breng een pan met water aan de kook en bereid de spaghetti volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Snijd de plakken ham in stukjes. Doe een klontje boter in de pan en laat smelten op middelmatig vuur. Verwarm de slagroom in deze pan, samen met de gedroogde salie en de stukjes ham. Voeg de gare spaghetti toe. Scheur de gebakken plakjes ontbijtspek in stukken en meng door de spaghetti in de pan. 

Kluts het ei en schenk het over de spaghetti. Roer direct door en laat het zeer goed warm worden, zodat het ei gaar wordt. Je ziet nu dat de saus bindt. Breng op smaak met zout, peper en versgeknipte bieslook.

Eet er een lekkere groene salade bij.

->Ben je zwanger? Laat dan de salie voor alle zekerheid achterwege.