Tijd om sperziebonen te zaaien

Het is weer tijd om sperziebonen te zaaien. Ik ben er dol op. Vers uit de tuin smaken ze toch het allerlekkerst.

http://bijlon.blogspot.nl/2016/05/tijd-om-sperziebonen-te-zaaien.html



Je hebt sperziebonen die klimmen en je hebt laagblijvende soorten (stambonen). Ik kies meestal voor een laagblijvend soort. Vaak worden deze struikjes zwaar en hebben ze wat ondersteuning nodig in de vorm van kleine stokken. Je kunt ze ook een beetje aanaarden voor extra steun. 

Andere soorten sperziebonen

Wat ik erg leuk vind, is dat je ook andere soorten kunt zaaien dan de sperziebonen die je in de winkel vindt. Wat dacht je van een paarse sperzieboon? De Purple Queen ziet er geweldig uit. Zijn ze gekookt, dan zie je er alleen niets meer van. Tijdens het koken worden ze helemaal groen. 

De kweekplek

De sperzieboon houdt van niet pas bemeste grond, maar wel rijke grond. Dit is grond die bijvoorbeeld in de herfst nog is bemest. Zaai de boon op een lichte plek. De bodem moet ongeveer 13 graden zijn. Je kunt natuurlijk ook in een kasje voorzaaien, of binnen. Dan plant je ze later uit.

Zaaien

Houd een zaai- of plantafstand aan van ongeveer 10 cm. Zaai je in rijen, dan houd je een rijafstand aan van 40 cm. Als ik denk aan sperziebonen dan zie ik ze al op mijn bord liggen. Mmmm...zo lekker.

Oogsten

Je kunt meestal van de sperziebonen genieten vanaf ongeveer juli/augustus, mits je ze in mei zaait en de plant goed aanslaat.

Kweek sperziebonen eens in bakken

Heb je geen tuin, maar een balkon, probeer dan eens sperzieboontjes te kweken in bakken. Zorg dat de grond niet uitdroogt en kies voor een laagblijvende soort.