Gier voor de moestuinplanten

Langs de randen van mijn moestuin groeien brandnetels. Daar maak ik gier van. Dan heb ik straks gratis vloeibare voeding voor de moestuinplanten.

http://bijlon.blogspot.fr/2016/06/gier-voor-de-moestuinplanten.html



Gier is een vloeibare mestsoort. Het wordt vaak gemaakt van brandnetels of smeerwortel. Aangezien ik helaas geen smeerwortel in de tuin heb, gebruik ik brandnetels. Daar heb ik er in ieder geval genoeg van. 

Hoe maak je gier?

Om de gier te maken, vul ik een emmer met een laag brandnetelbladeren. Water erbij en afdekken met plank of deksel. Het gaat enorm stinken. Na drie weken is het klaar. De vloeibare mest is erg sterk, dus je moet het flink verdunnen voordat je het aan je planten geeft. 

Gier stinkt enorm

Bemest de planten op deze manier het liefst 's avonds. Dan schijnt de zon er niet meer zo fel op. Bovendien is de lucht echt niet normaal, zoals het stinkt. Ben je dus een beetje sociaal ingesteld, dan doe je dit niet terwijl er veel mensen om je heen zijn. Of je wilt juist wat minder mensen om je heen ;-)

Liefst smeerwortel voor meer voedingsstoffen

Het liefst zou ik gier willen maken van smeerwortel, want daar zitten meer voedingsstoffen in. Het is zowel rijk aan kalium als aan stikstof. Brandnetel is rijk aan stikstof. Over drie weken kijk ik hoe de gier is geworden.