Rodebessensiroop maken

Van T kreeg ik een massa rode bessen uit zijn moestuin. Daar was ik erg blij mee. Zelf siroop maken stond al een tijd op mijn lijstje. Juist, bessensiroop werd het.

Rodebessensiroop maken



Limonadesiroop bevat natuurlijk heel erg veel suiker. Aangezien ik op mijn geraffineerde suikerinname let, geniet ik af en toe van iets suikerzoets. Soms heb ik wat uitspattingen achter elkaar en daarna ga ik weer terug naar de basis. Toch wilde ik siroop maken, want het hoeft heus niet in één keer op. Af en toe een glaasje siroop verdund met water is heerlijk. Of een scheutje in de yoghurt of over ijs.

In mijn zelfgemaakte siroop zijn geen kunstmatige zoetstoffen aanwezig. Bovendien is het gemaakt van echt sap, van onbespoten fruit. Dat zijn voordelen van zelf maken.

Hoe maak je limonadesiroop?

De verhouding voor limonadesiroop is: 1 liter versgeperst sap, 1,5 kilogram suiker, 25 gram citroenzuur. (Citroenzuur is zeer geconcentreerd. Gebruik niet meer dan aangegeven. Houd je aan bovenstaande verhouding.)

Wel wat werk, die besjes wassen en afrissen

Van 1629 gram rode bessen (nog met stokjes) maakte ik 700 ml limonadesiroop. Eerst oude kleding aan of een schort voor, want bessensap is niet zo fijn voor je kleding. Na het wassen van de bessen en het afrissen met een vorkje, perste ik de bessen uit in een sapcentrifuge. Hierna zeefde ik het sap door een zeef met schone theedoek erin.


Citroenzuur haal je bij toko of drogisterij

Het helderrode, gefilterde bessensap was daarna een hoeveelheid van 350 ml. Hier ging 525 gram suiker bij en 8,75 gram citroenzuur. Citroenzuur (speciaal voor levensmiddelen, zoals voor het maken van siroop, frisdrank of jam) haal je bij de toko of drogisterij. Hiermee maak je de siroop langer houdbaar. De suiker en het citroenzuur roerde ik door het sap, net zolang totdat alles was opgelost. 

Rodebessensiroop in fles



Koel bewaren in brandschone flessen

Het is wel even een klusje, maar dan heb je wel je eigen siroop van vers sap. Hoe gaaf is dat! Bewaar de siroop in brandschone flessen. (Schoongemaakt met soda, goed schoongespoeld met water en daarna nog eens gespoeld met kokend water. De rubberen ring van de fles heb ik 10 minuten in een pannetje water uitgekookt.) Als alles goed is gegaan, is de siroop nu wel even houdbaar. Ongeopend ongeveer een jaar, koel bewaard. Na opening beperkt houdbaar.

Je kunt de siroop natuurlijk ook van andere vruchten maken. Of misschien een combinatie ervan. Leuk klusje voor een regenachtige dag.


Misschien maak je liever rodebessenlikeur? Kijk dan snel naar het recept.
Rodebessenlikeur