Spaghettipompoen, ui en courgette

Oogsten vind ik het leukste van een eigen moestuin. Deze keer nam ik een courgette, de uien en een aantal spaghettipompoenen mee naar huis. 

Spaghettipompoen, uien en courgette



De groene courgetteplant doet het nu eindelijk goed. In de volgende weken verwacht ik hier nog flink van te kunnen oogsten. Dan probeer ik courgette steeds anders te bereiden. Een leuke uitdaging, die ook weleens heel verrassend uitpakt.
 

De uien liggen te drogen

De stengels van de uien begonnen af te sterven. Ik wilde ze niet langer in de grond laten zitten, omdat er regen voorspeld was. Oogsten en drogen dus, totdat de bladeren helemaal dor zijn. Het zijn best veel uien, al zijn ze dit jaar niet heel groot geworden. Geeft niet. Klein zijn ze ook lekker en eigenlijk vind ik dit ook wel handiger in de keuken. Dan hoef ik niet gelijk een hele grote ui te verwerken in een gerecht.

Spaghettipompoenen

De spaghettipompoenen kan ik nog even bewaren. Hoe lang weet ik in dit geval niet precies. De plant heb ik gekregen, dus ik had er geen beschrijving bij. Ik kreeg laatst wel het advies om deze pompoen jong te eten. Bij sommige pompoensoorten is dit het geval. Ze zijn inderdaad al groot genoeg en deze persoon, van wie de plant komt, laat zich altijd goed informeren. Van iemand anders kreeg ik het advies om te wachten totdat de steel een beetje verdord was, wat je bij de meeste pompoensoorten doet, voordat je overgaat tot oogsten. Meestal is dit in september of oktober. Dan kun je het beter bewaren, zo'n maand of 4. Hoe dan ook, in de moestuin produceert de plant nog wel even door. Beide methodes ga ik uitproberen (ook een aantal oogsten in september). Ik ben nieuwsgierig of er dan verschil is qua smaak. Deze pompoensoort heb ik nog nooit gegeten. Daarom ben ik reuze benieuwd. De naam zegt het al: het gare vruchtvlees schijn je als slierten/"spaghetti" uit de pompoen te kunnen schrapen. Binnenkort ga ik er eens een lekker recept voor bedenken.

De moestuin gaat verhuizen

Normaal gesproken vul ik de lege plekken in de moestuin op met groenten die in de winter geoogst kunnen worden. Dit jaar lukt dat niet. Onze moestuinvereniging verhuist. Vanaf half september moeten we de huidige plek verlaten. We gaan verder op een ander stuk grond. Een spannende ontwikkeling, die nog verder vorm moet krijgen.

Het oogsten gaat deze en de volgende maand nog wel even door. Het is echt genieten in deze tijd van het jaar :-)