Voorbereidingen voor de nieuwe moestuin: bloemzaden oogsten

Vorige week schreef ik over de nieuwe moestuin die in het verschiet ligt. Nu ben ik al bezig met het verzamelen van zaden van bloemen. Want waarom zou je alles kopen als ze volop in je tuin te vinden zijn?

Lavendel drogen




We beseffen ons soms niet wat we allemaal "gratis" uit de tuin kunnen halen voor volgend jaar. Niet alle zaden hoef je te kopen, je kunt ze ook zelf verzamelen. Nu is is het kweken van zaden een vak apart. Er kunnen allerlei ongewenste kruisingen ontstaan. Maar als een bloem een keer andere eigenschappen heeft, dan is dat voor mij niet erg. Ik gebruik de zelfgekweekte zaden toch alleen maar voor de sier, voor de bijen. Zaden van bloemen voor consumptie koop ik altijd. Dat vind ik wel zo veilig. Dan weet ik zeker dat ik met de juiste soort te maken heb.

Bloemen in de moestuin om bijen te lokken

Bloemen in de moestuin zijn belangrijk, om bijen te lokken. Zij kunnen dan mooi je gewassen bestuiven en tegelijkertijd voorzie jij ze weer van voor hen smakelijke bloemetjes. Ook trek je er andere gewenste insecten mee aan en een aantal ongewenste insecten schrik je ermee af. Het is wel even een werkje om zaden te oogsten, maar dan heb je ook wat. 

Bloemzaden verzamelen

De zaden van de stokroos heb ik al voor een deel verzameld. De lavendel ligt te drogen. Fijn om een deel ervan te gebruiken om nieuwe lavendel te kweken. Een ander deel kan ik gebruiken voor geurzakjes. Snel heb ik nog wat zaden van de goudsbloem gehaald uit de moestuin.

Bloemzaden Goudsbloem
 
Bloemzaden Stokroos


Soms kun je een massa bloemzaden oogsten. Ook leuk om uit te delen. Je hebt er dan toch genoeg en maakt een ander er weer blij mee. De bijen maak je dan ook heel gelukkig. Wie interesse heeft in een zakje gratis zaden van onze roze stokroos, mag mij een bericht sturen. Op=op.

 
Roze Stokroos