Kruidnoten-Arretjescake

Een feestelijke Sint-traktatie: Kruidnoten-Arretjescake. Serveer het in dunne plakjes, want het is net zo lekker als machtig. De bereiding van deze cake is heel eenvoudig. Een oven heb je niet nodig.


Kruidnoten-Arretjescake



Arretjescake doet mij denken aan mijn kindertijd. De moeder van een vriendin van mij maakte dit weleens. "Om je vingers bij op te eten!" Speciaal voor Sint bedacht ik een variant met kruidnoten. Erg lekker, vinden wij.


Wat heb je nodig voor 1 Kruidnoten-Arretjescake?

200 gram kruidnoten
200 gram palmsuiker of bruine basterdsuiker
150 gram roomboter
50 gram pure chocolade (van minstens 72% cacao)
50 gram cacaopoeder (ongezoet) 
stukje boter voor invetten en bakpapier

Hoe maak je Kruidnoten-Arretjescake?

Vet een cakevorm in met boter en knip eventueel een stuk bakpapier op maat. (Ook al gebruik ik bakpapier, toch vet ik het in zodat het vel beter blijft zitten.) Leg deze in je vorm, druk goed aan en laat aan de zijkanten een flink stuk uitsteken, zodat je de cake later makkelijk uit de vorm kunt tillen. 

Doe de boter en pure chocolade in een kleine pan en zet het op zacht vuur. Roer door elkaar tijdens het smelten en haal direct van het vuur zodra alles vloeibaar is.

Roer dan de suiker en de cacaopoeder erdoor. Zodra alles goed gemengd is, voeg je de kruidnoten toe. Ook deze roer je goed door het chocolademengsel. 

Pak een grote lepel en schep het mengsel in de vorm. Druk alles goed aan. Zet minstens 2 uur, afgedekt, in de koelkast om op te stijven. Til de Kruidnoten-Arretjescake uit de vorm, haal het bakpapier eraf en snijd in dunne plakjes. Bewaar het overige in de koelkast. Beperkt houdbaar.

Zin in meer lekkere recepten? Kijk snel in ons receptenregister!