Mexicaanse Bonenburgers uit Eat Happy

Dat "feel good food" niet ongezond hoeft te zijn, laat Melissa Hemsley zien in haar boek vol eenvoudige recepten. Ze belooft dat het bomvol smaak zit en dat je het gerecht binnen 30 minuten op tafel zet. Ik probeerde een recept uit, dat ik ook met je mag delen. Lees snel wat ik van dit boek vind en maak, net als ik, het recept!


https://bijlon.blogspot.nl/2018/03/mexicaanse-bonenburgers-uit-eat-happy.html

 

Over Melissa Hemsley

Misschien ken je Melissa Hemsley al. Ze is de helft van het beroemde zussenduo Hemsley & Hemsley, auteurs van de bestsellers: "De kunst om goed te eten" en "Lekker en snel voor elke dag". Je kunt ze zien in een primetime televisieshow en in hun eigen café in het Londense Selfridges. Melissa houdt van eenvoudig en gezond eten. De ingrediënten moeten makkelijk verkrijgbaar zijn en iedereen moet het kunnen maken. Ze gebruikt het liefst biologische ingrediënten, van goede kwaliteit.


Wat mij als eerste opvalt in het boek

Als je van groente houdt, dan zit je met dit boek goed. Het heeft absoluut de hoofdrol. Dit betekent niet dat er geen vlees, gevogelte en vis in voorkomt. Een vleesgerecht bevat bijvoorbeeld ook groente. Dat spreekt mij enorm aan, want ik ben echt een groenteverslinder.

 

De sfeer van comfort food

Gluten? Misschien kijk ik erlangs, maar volgens mij heb ik geen recept met gluten gezien. Er staat wel meel, maar ze geeft andere opties dan bijvoorbeeld tarwe. Suiker? Ja, in de vorm van ahornsiroop, gedroogde vruchten en honing. Nu je dit leest zeg je misschien wel hardop: "Wéér zo'n gezondheidsboek." Dat is het niet. Dit betekent niet dat het ongezond is, maar het heeft zeker niet die sfeer. 

Wat is het dan wel? Het is een boek vol comfort food. Dat maakt het ook zo leuk. Verder wordt hier, naast allerlei andere vetten, ook "gewoon" boter gebruikt. Kaas en melk ontbreken niet. Er staat bijvoorbeeld "melk naar keuze" in een recept. Jij kiest dus. Niets krampachtig, wel uitnodigend.

 

Wees flexibel

De ingrediënten zijn makkelijk verkrijgbaar. Heb je een ingrediënt niet in huis? Wees flexibel. Melissa Hemsley geeft je tips waar je bepaalde benodigdheden door kunt vervangen. Ze geeft ook advies voor tijdbesparing en het voorkomen van verspilling van voedsel. Niets belerends, ze vindt het een goede manier om geld te besparen. Nog een tip van Melissa: maak het leven gemakkelijker door minder vaak te koken, door het maken van dubbele porties en door de voorraad in de keuken op peil te houden. Bovendien houdt ze niet van afwassen, dus gebruikt ze zo min mogelijk schalen en pannen. Ik denk dat ik Melissa wel mag, haha.

Dit is wat ik van het boek vind

Dit boek ga ik voorlopig veelvuldig gebruiken in de keuken. Het inspireert me, is helemaal van deze tijd en nodigt me uit om weer eens andere gerechten te koken. Dat de ingrediënten puur zijn, vind ik een groot pluspunt. De sfeer van het boek spreekt me enorm aan. Gezond én lekker eten, daar voel ik me zeker bij thuis. Het grootste deel van de week eet ik graag gezond. In het weekend ga ik wél voor wat kristalsuiker en ongezonder eten. Dus op doordeweekse dagen is Eat Happy voor mij een heel leuk en handig boek om vaak uit te koken.

Voorbeelden van gerechten in het boek

Perfecte pannenkoekjes, Za 'atarkip uit de oven met citroen-kruidendressing, Reepjes parmezaanse kip met avocado-ranchdip, Turkse wraps met spinazie en feta, Groentepastei met cottage cheese en bloemkoolpuree, Cupcakes met citroen en limoen, Chocolade-kokosrotsjes. Dit zijn enkele voorbeelden van gerechten. Ik maakte de Mexicaanse Bonenburgers en serveerde het in een slablad. Het recept vind je hieronder.


Mexicaanse Bonenburgers uit Eat Happy

Serveer deze heerlijke burgers met een dot guacamole (recept voor de guacamole vind je in het boek op blz. 53) in een kool- of slablad of met quinoa met koriander en citroen (blz. 192). Je kunt de burgers rauw invriezen, dus Melissa raadt aan om meteen een dubbele portie te maken. In plaats van burgers kun je ook balletjes maken en ze als snack of voorgerecht serveren met guacamole of knoflookyoghurt (blz. 183). 


Dit heb je nodig voor 4 personen

1 1/2 eetlepel kokosolie of ghee
1 ui, fijngesneden
2 tenen knoflook, fijngehakt
1 flinke handvol koriander, blaadjes en steeltjes fijngesneden en apart gehouden
1 eetlepel tomatenpuree
2 theelepels gemalen komijnzaad
1 theelepel chilivlokken (of naar smaak)
2 blikken van 400 gram witte bonen (bijv. canellini- of limabonen of kikkererwten)
sap en rasp van 1 limoen (ik gebruikte citroen, want dat had ik in huis)
4-5 eetlepels meel (bijvoorbeeld boekweit- of kikkererwtenmeel) of gemalen amandelen
zeezout en zwarte peper


Zo maak je Mexicaanse Bonenburgers

1. Laat in een wijde koekenpan 1/2 eetlepel kokosolie smelten. Voeg de ui toe en fruit hem af en toe roerend 6 minuten op halfhoog vuur tot hij gaar is.
2. Voeg de knoflook, koriandersteeltjes, tomatenpuree, specerijen en chilivlokken toe en bak alles 2 minuten af en toe roerend zodat het niet aanzet.
3. Doe intussen de bonen in een kom met citroensap en -rasp en prak ze met een vork zodat een deel van de bonen fijn is en andere nog heel. Voeg het meel, korianderblad en het mengsel van gebakken uien en specerijen toe. Meng alles goed en breng op smaak (met zout). Voeg als het mengsel wat nat is nog wat meer meel toe.
4. Verdeel het bonenmengsel in vier porties en maak er met vochtige handen burgers van 8 cm doorsnee en 2 cm dikte van.
5. Verhit dezelfde pan, laat de resterende kokosolie erin smelten en bak de burgers op halfhoog vuur 4 minuten aan elke kant mooi bruin.

Tip: Gebruik gedroogde of verse chilipeper en ga op zoek naar chipotle of jalapeño.

Eat Happy heb ik, voor deze recensie, gekregen van Fontaine Uitgevers. Ik geef altijd mijn eerlijke mening over het boek.

Meer boekentips bekijken?